2013年5月27日星期一

造反無罪,違法有理?之三,回覆匿名的評論

我喜歡跟人討論,各抒己見,對於匿名在對上一篇留言所講事情,我同意警察處理得很差,你用打壓來形容,我也不為這些字眼争辯,我又不是警方的發言人,與我無關。我本着客觀批判為出發點,無意說服任何人。但匿名所舉楊美雲等人的案例(FACC19/2004),恐怕「最明顯而且連終審法院也確認了的就有法輪功學員在中聯辦門外練功,有人覺得篤眼篤鼻而報案,導致學員被控阻街、阻差辦公和襲警一事」這講法並不正確。阻街之罪,在上訴庭已上訴得直,終審法院只處理阻差辦公和襲警的上訴,終審法院判令上訴得直是純法律觀點的判決,判辭第112段說明了理由:

Conclusion
112.  The inescapable conclusion is accordingly that the objective requirement of reasonable suspicion of a public place obstruction without lawful excuse cannot be made out either on the basis of what had been said at the briefings or of what was self-evident at the scene.  It follows that the arrests for obstruction contrary to s 4(28) were unlawful.  This in turn means that the actions taken by the officers to remove the appellants from the vehicle while keeping them in police detention were not performed in the due execution of their duty.  The appeal must therefore be allowed and the convictions on the 3rd to 6th charges inclusive must be quashed.

另外,終審法院對警方在該案的執法,有褒無貶,判辭第115段這樣講:

Conduct of the police
115.  This judgment should serve to clarify the law on the public obstruction offence and the law of arrest.  We wish to make clear that no criticism of the conduct of any of the police officers is intended by this judgment.  They had to cope with a difficult situation in relation to an area of the law which has been developing.  It should be acknowledged that as is shown by the evidence including the video recordings, they acted with restraint and with disciplined professionalism throughout.
我希望這課題的討論在此終結。順此一提,如果引用上訴案例,希望不要輕易自己下結論,應該盡量引用原文來說明。以上述案例而言,高等法院、上訴庭及終審法院三份判辭,共174頁,看一次很費時,讀者引用,我要看了才能回應,是十分痛苦的事。我希望讀者不要妄下結論,這樣使我花更多時間以確定有沒有走漏眼,看錯了判辭。

6 則留言:

  1. 我本想回應匿名,你比我快一步。另一點我想增加的是,考慮問題,要一件還一件的思考。警方過往越權,並不代表這件事也是越權。就算警方已經成爲打壓機器,你做出不合法的行爲就是邀請他們對你打壓,何必這樣子呢?如果你的行爲合法,他們去打壓,那明顯就是他們錯;你的行爲不合法,他們「打壓」,問題出於你身上。世界各地警察都會採用kettling手段逼使示威者主動挑起去衝突,爲何要踏進他們的陷阱之中?

    當然,如果希望局勢升級,要搞武裝革命,那就是另一個説法了。

    回覆刪除
    回覆
    1. 我比你快,純屬僥倖。吃完午飯回家,見到11個留言,大部份是舊文的。做了一個鐘花園才開筆,忙得不可開交。幸好工作一向認真,忙中尋樂,還要考慮寫不寫律政風暴呢。

      刪除
  2. 多謝指正。想不到標少會為回應小弟單憑印象而花一分鐘打出來的一句而翻看174頁的判辭,真的很不好意思。小弟日後發文回應時必定更加謹慎,用詞更嚴謹,以免為人帶來麻煩。

    回覆刪除
  3. 討論是學識雙長的過程,你提出案例,我可以把忘掉的東西重温一下。

    回覆刪除
  4. 同意山中所言, 搞社運想多人支持, 自己先要站得住腳, 如果俾位俾人入, 仲要入得名正言順, 實搬石頭打自己腳也!

    回覆刪除